Skip to main content

Improving Malaria Data Quality to Improve Malaria Programming: Lessons Learned from Mali, Guinea, and Côte d'Ivoire

Data quality is critical to ensure it is trusted by decision-makers to improve service delivery and health outcomes.  Good quality data is accurate, complete, timely, and coherent and triggers data use for decision-making. This is especially important for malaria programs, where targeting interventions based on quality data is critical to ensure effective programs. The Malaria Routine Data Quality Assessment (mRDQA) Tool supports targeted, rapid data-quality assessments focused on monitoring malaria data quality as part of routine supervision efforts. The tool aims to standardize and facilitate routine assessments led by a district team during supportive supervision visits at health facilities and can be used by central and regional staff jointly with district teams to assist in data quality efforts.

Join CHISU to hear about country experience in adopting and implementing mRDQA in Mali, Guinea, and Cote d’Ivoire. Countries will detail their successes, challenges, and solutions. We are hoping to see more countries engaging themselves in adopting and implementing a mobile app developed in Android to further improve the data quality of malaria.

This webinar will be in French. English interpretation will be provided. 

Français:

La qualité des données est essentielle pour garantir que les décideurs leur fassent confiance afin d’améliorer la prestation de services et les résultats en matière de santé.  Les données de bonne qualité sont exactes, complètes, promptes, et cohérentes suscitent leur utilisation pour la prise de décision. Ceci est particulièrement important pour les programmes de lutte contre le paludisme, où le ciblage des interventions sur la base de données de qualité est essentiel pour garantir l’efficacité des programmes. L’outil d’évaluation de la qualité des données de routine sur le paludisme (mRDQA) est utilisé pour des évaluations ciblées et rapides de la qualité des données axées sur le suivi de la qualité des données sur le paludisme dans le cadre des supervision de routine. L'outil vise à standardiser et à faciliter les évaluations de routine menées par des équipes de district lors des visites de supervision formative dans les établissements de santé et peut être utilisé par le personnel du niveau central et régional conjointement avec les équipes des districts pour contribuer aux efforts d'amélioration de la qualité des données.

Rejoignez CHISU pour découvrir l'expérience des pays en matière d'adoption et de mise en œuvre de mRDQA au Mali, en Guinée et en Côte d'Ivoire. Les pays partageront leurs succès et leurs défis ainsi que les approches de solutions. Nous espérons voir davantage de pays s’engager dans l’adoption et la mise en œuvre de l’application mobile développée sous Android pour améliorer la qualité des données sur le paludisme.

Ce webinaire sera en français. Une interprétation en anglais sera assurée.


Moderator:
Alimou Barry, HIS Governance Lead, CHISU Program

Speakers:

Dr. Madina Kouyate, Resident Advisor, CHISU Mali
Dr. Aboudramane Bathily, PMI Technical Advisor, CHISU Mali
Dr. Diakite Nouman, MD, DESS, MHP, M&E Manager of the PNLP, Public Health Specialist
Kouassi Eugène Eba, Data Analysis and Use/Epidemiology Advisor, CHISU Côte d'Ivoire

 

Register for the webinar

Improving Malaria Data Quality to Improve Malaria Programming: Lessons Learned from Mali, Guinea, and Côte d'Ivoire